Träning i naturen

Det börjar bli mycket "Träning i naturen" på den här sidan då jag både skapat en egen undersida med den rubriken och nu dessutom tagit med det som en av de tjänster jag erbjuder. Varför det kan man ju undra. Skiljer sig träning i naturen på något sätt från annan träning?

Egentligen inte, annat då än att träningen sker utomhus på ett ställe där det åtminstone finns någon sorts natur. Förstås blir ju träningen lite annorlunda också om man genomför den ute i skogen – kanske till och med genom att använda sånt man hittar där som redskap – men i grunden är det ju samma principer man tränar enligt.

Så varför då lyfta upp det på det här sättet? Jo helt enkelt för att jag ser ett stort potential i att förlägga sin träning ut i naturen.

Att det är väldigt bra för hälsan att träna och motionera borde väl inte komma som något överraskning för någon längre och jag har själv i många år talat varmt för den enorma nytta både folkhälsan och enskilda individer kunde få av en aktivare livsstil. Vad gäller naturen har jag visserligen alltid varit en stor naturvän och trivts med att vistas där men inte tänkt på att naturen skulle ha direkta hälsofördelar.


Det ändrades när jag 2018 gick en grundkurs i Green Care och fick upp ögonen för hur bra vi faktiskt mår av att bara vistas i naturen. Och det är inte baserat på något allmänt tyckande och kännande utan backas upp av en hel del forskning.

I vårt allt mer uppskruvade samhälle där stress börjar vara vardag och utbrändhet håller på att bli en folksjukdom – och allt fler dessutom fjärmas från naturen – känns naturens återhämtande effekt som precis det vi behöver mer av.

När jag sedan utbildade mig till personlig tränare var det ganska naturligt att jag ville ha med naturen på något sätt i de tjänster jag erbjuder.


Nå, hur tränar jag själv i naturen då, kan ju någon undra. Lever jag som jag lär? Mer och mer vill jag påstå. Jag åker inte ut i skogen och lyfter stenar och stockar (annat än i undantagsfall), det ska medges, men jag har börjat träna allt mer utomhus de senaste åren.
Även om jag trivs med att träna ute i naturen trivs jag också väldigt bra med klassisk styrketräning och den passar också mina personliga mål bäst. Min lösning har därför blivit att försöka flytta ut så mycket av styrketräningen som möjligt (bland annat genom att anlägga ett eget gym hemma på gården) och förlänga säsongen som jag tränar utomhus. Och eftersom jag bor på landet finns det ju hyfsat med natur runt omkring även om jag inte är inne i skogen.

Löpningen försöker jag förlägga till någon spånbana eller skogsstig så ofta som möjligt. Yoga tycker jag kräver lite mer värme så där blir utomhussäsongen ganska kort (men det är desto skönare när man får komma ut i solen, kanske till och med på en sandstrand. Rekommenderas varmt.).

I nuläget (slutet av oktober) sker tre av fem pass i veckan utomhus och jag har förhoppningar om att kunna köra två till tre pass utomhus ända tills temperaturen börjar krypa ner rejält under nollsträcket. Sommartid sker all träning utomhus många veckor.


Ger det här mig något då som jag inte får av att vistas på ett normalt gym? Åtminstone tycker jag det är roligt och en skön variation till normal gymträning att få komma ut i friska luften. Avstressande absolut, men det tycker jag visserligen om all träning. Sen känns det ju lite häftigt också att lasta på vikter och köra marklyft eller frivändning ute på marken.

Många av de hälsofördelar som vetenskapen påvisat med att vistas i naturen är också sådana som man inte direkt märker av själv, även om de nog är mätbara, som till exempel lägre blodtryck. Så det kan ju hända att jag blivit väldigt mycket friskare utan att jag märkt det.

Kommentarer

Populära inlägg